Tuesday 11 August 2015

Periksa Niat


Assalamualaikum :)


Lama menyepi meninggalkan buku karangan ni. Kalau dulu alasannya sebab sibuk dengan assignments, tak sempat nak sharing-sharing, tapi sekarang ni sedang cuti sem, free memanjang, kat office pun tak sibuk sangat, pun tak rajin nak update. Ntah kenapa. Jangan kata blog, facebook pun tak update sangat, instagram apetah lagi. Kenapa eh? Faktor usia kah? tapi iolss muda lagi. lol! Kalau dulu 1 hari paling kurang 1 gambar. 
Adoii *geleng kepala*

Penah suatu ketika terpikir dan rasa macam nak tutup semua account media sosial, nak delete semua gambar-gambar. Nak left group wasap. Sebab rasa "nothing". Tapi kalau tutup account sekali pun, adakah memberi kenikmatan dan kepuasan yang dicari-cari? Kenikmatan yang korang rasa macam 

"Wow! happy nya rasaaaaaaa! 440 orang like picture aku" 

"Gila la, followers aku dah ribu orang kottttt! Cayalah!" 

yang menyebabkan korang rasa nak menjerit kegirangan keseronokan kegembiraan! 

Walhal, nak dibandingkan dengan orang lain yang mendapat likes, followers berkali kali ganda dari jumlah aku..

Bangga? Tanya hati.

Kemudian aku terdiam.............. 

"Kenapa dengan aku ni? Aku nak cakap apa ni? *Sigh*

PERIKSA NIAT.



-------------------------------------------------------------

Dunia melalaikan.

Ya, tak dinafikan, benda ni semua melalaikan. Manusia leka dan lalai dengan habuan dan permainan duniawi. Yang hanya bersifat sementara. Manusia tahu hakikatnya, tapi manusia masih leka dek hal duniawi yang sementara, sedangkan yang kekal di akhirat kelak tiada siapa yang peduli.

Hati Manusia. 

Ikhlas lah. 

Lillahi Taala.


Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat : Sesungguhnya Aku hendak jadikan seorang khalifah di muka bumi. Mereka berkata "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau. Tuhan berfirman : Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" 

Surah Al-Baqarah, (30)







No comments:

Post a Comment